شكرا ليكي يا مصر

كلام كتير عايز اقواله بس مهما قولت ولا ينفع اي كلام نفسي اشوف بلدي اجمل بلد احس اني عايش فيها في امان احس فيها
بكرامه للانسان احس بالعدل فيها اشوف الناس ترجع تحب بعض تاني ويكون فيها كل الخير ميكنش في مسلم ولا مسيحي لاننا كلنا اخواات وبجد البلد دي غاليه اوي يا جماعه
 ربنا يحميكي يا بلدي انا قولت اكتب شويه كلام حسه من جوايا بس عارف مهما اكتب مش هقول كل المعاني اللي حسسها
 
شعر لمصر

دي قصه مش حقيقيه
 وانا ماشي في اسكندريه
 طلع اتنين عليا
 بيقولوا تبع الداخليه
بيقولي بطاقتك ياد 
قولتلوا انا ماسميش ياد
 انا مصري وليا حقوق
 ولازم اتعامل بذوق 
قاللي الذوق للناس اللي فوق
 زي البيه المامور
 اما انت واد ماجور شغال باليوميه
 قولتلوا براحه عليا
 ده انا مصري وابويا مصري
 قالي ماشي ياعم نانسي 
ويومها اكلت العلقه
 بس كانت تمام 
ولا بتوع الافلام
 كلتها ومقولتش لا
 ودماغي علي الباب تتزق 
ولا في سلم اتشد 
بس انا برده مسكتش 
انا روحت للبيه الظابط 
بس المخبر كان واقف 
قولتلوا رجالتك ظبطوني
 ومن ايد شراره لحقوني 
الا اهو مش باين علي هدومي 
فانا لازم اشكر مصر 
مهو دول كلاب القصر
 شكرا ليكي يامصر


***********


شعر لمصر
 
نفسي افضفض ليكي بحاجه يامصر
 هوا انتي مش محتاجه ولا هيا بس سزاجه
 ردي قولي ايه الاجابه

 ايه خلاص دلوقتي سكتي 
امال ليه في عيالك بترمي
ده انتي حتي خلاص نسيتي 
 انك تجبيي حد منهم تساليه
 ليه الغربه والبعد ليه

بس انا عارف ايه الاجابه وتبئه بجد منك سزاجه
 لو مش عارفه ايه الاجابه
 الاجابه في الفساد في الحرايق في الضياع
 في كل واحد منك ضاع وانسي انك ترجعيه
الا لما تمشي اللمامه وتسالي اصحاب الامانه
ايه رايهم في حقهم ولا انتي خلاص مش ملكهم
  انتي فعلا مش ملكهم

والسؤال مش من حقهم 
مانتي بقيتي في برج عالي ومن صفاتك التعالي
يامصر ارجوكي تعالي
 اسمعيني لو ثواني اسمعيني بس بعديها انسيني
وامسحيني من حياتك واشطبيني


***********

 

شعر لمصر

أوعى تكون مصدق نفسك  انت بتكدب كده على نفسك
عمال تقول كلام خلاص  وماشفتش يوم إخلاص
مش هصدق تمثيلك تانى
دور الكبير والأب اللي بيعاني
وأنا عارف إن انت الجانى
ومصدق انك تقتلنى عشان تعيش
أو تخرسنى وتقطعلى لسانى
أوعاك تصدق إنى هموت
دا عشانى هـ يطلع مِيت صوت
بتنادوا القصاص للجانى وبشرع حُكم ربانى
افهم بقى يابو مخ تخين أنا الوطن وده من سنين
وشوفت كتير أشكال وألوان
ده محشش
وده أفيونجى
وده سكران
وده ماشى يطرقع بلبان
بس مفهمش نفاق السنين انتو بجد نصابين

مش قولتلك انك غلبان لو تدخل معايا فى عِناد
ها تشوف منى سواد وسواد
وهـَ جيبلك يا حبيبى م الآخر
اتزاح كده بقى بقى واتاخر
وبطل لف ودوران
ماهو فى الآخرإنت الخسران فهمت يا ابنى ؟؟
ولا أعيدلك مرة كمان

احنا تعبنا منكم يا اخوان




***********
شعر لمصر

 مصر يا خسارة

مصر يا خسارة صاحبها مات
وكله بيهبش بينبش
كله بيصرخ هات هات

مصر بتنهار ومحدش حاول يبنيها
كله بيخرب فيها بيهد فيها
حتى اللى المفروض يحميها
واقف ساكت يتفرج عليها

مصر بتُغتصب يا إخوانا مين قال يمد إيده
يلحقها ويحميها يغطيها يحافظ عليها
مصر بقت سلطة
طمام وشوية خضرة
مع خيارة وسأسأة مايه
ونقطة زيت

مين قال مش طالع م البيت
لما يقولوا فيه بكره ثورة
ناس بتدعى الثورات
وبلدنا اتملت خرابات

فى كل خرابة ( مييت) عفريت
ناس مش عاجبها أى حاجة مش فاهمة أى حاجة
فى الميدان بيهتفوا ويحدفوا أى حد بأى حاجة
وناس تتصاب وناس تموت
وناس تقول
مسيرها تعدى
مسيرها تفوت

والسبب قرارات معتوهه
لاهى مدروسة ولاهى مفهومة
والضايع بينهم ناس حقوقها مهضومة
ناس غلابة وشقيانين ناس جعانة وتعبانين
مش لاقيين الرغيف حاف
ومفيش فى جيبها حتى الجنيه

مصر بتتسرق بتتحرق
مصر بتضيع من إيدينا
مصر إن كان صاحبها مات
ليها رب يحميها

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

فيس بوك عراقي , اجمل بنات عراقيات في الفيس بوك facebook iraqi girls

صور بنات مصريات 2014 , فضائح بنات مصر صور ساخنة 2015

بنات اغراء بملابس النمر 2014 , صور بنات مثيرات تلبس جلد النمر Tiger Girls photos